سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
شنبه 87 خرداد 25 , ساعت 11:25 صبح

مقدمه

به دلیل ماهیت چاقی، دقیقاً مشخص نیست که ناراحتی هایی که چاقی آنها را ایجاد می کند، تا چه حد مربوط به چاقی بوده و تا چه حد بر اثر عوامل دیگر حادث می شوند (مثلاً بروز ناراحتی به دلیل ورزش نکردن).
برخی از این ناراحتی ها عبارتند از:
ـ بیماری قلبی
ـ ناهنجاری در سوخت و ساز بدن (که زمینه بیماری های عروق قلبی را فراهم می کند).
ـ فشار خون بالا
ـ دیابت ملیتوس (نوع دوم)
ـ کلسترول و تریگلیسرید بالای خون
ـ انواع معینی از سرطان ها (برای مثال، سرطان سینه)
- مشکلات عملکردی بدن
ـ پوکی استخوان
ـ بیماری گوارشی
ـ بند آمدن نفس در خواب

درحالی که اضافه وزن زیاد آثار و عواقب بدی را برای سلامتی افراد ایجاد می کند، کسانی که تنها کمی اضافه وزن دارند با مشکلات به مراتب کمتری دچار می شوند و مرگ و میر ناشی از اضافه وزن در آنها بسیار کم اتفاق می افتد. حتی می توان گفت کسانی که کمی وزن دارند نسبت به افرادی که وزنشان ایده آل است عمر طولانی تری هم دارند. داشتن اضافه وزن حاکی از تحرک کم و همچنین پیروی از رژیم غذایی غلط است که هر دوی این ها اثرات مخربی بر سلامت افراد دارند.

گفته می شود که بسیاری افراد با تغییر رژیم غذایی خود و همچنین ورزش کردن، حتی اگر وزنشان هم تغییر نکند، اثرات مثبت این تغییر را بر سلامتی خود مشاهده خواهند نمود.

درمان چاقی

بهترین راه برای درمان چاقی، استفاده از رژیم غذایی که میزان انرژی آن محدود باشد و همچنین ورزش کردن است. اگرچه این دستورات می تواند چاقی را درمان کند، بسیاری از افراد چاق قادر نیستند که از این دستورات پیروی نمایند. در واقع آنها اراده ی لازم برای محدود کردن مصرف غذا و همچنین انجام حرکات ورزشی را ندارند.

تحقیقات زیادی در مورد داروهایی صورت گرفته که جلوی چاقی را بگیرند، چون چاقی امروزه بزرگترین مشکل برای سلامتی در کشورهای توسعه یافته به حساب می آید. البته بسیاری از متخصصین تغذیه اعتقاد دارند به جای این که وقت را صرف ساخت داروهای ضد چاقی کنیم، بهتر است وقت خود را صرف مشاوره ی افراد به منظور داشتن تغذیه خوب و استفاده از غذای سالم و همچنین بهبود شیوه زندگی مردم کنیم.

داروهای ضد چاقی معمولاً جزو اورلیستات ها هستند که جذب چربی را از دیواره ی روده با محدود کردن ترشح لیپاز و سیبوترامین که لوزالمعده آنها را ترشح می کند در کنترل می گیرند. این مواد خود به عنوان موادی که جلوی اشتها را می گیرند به کار می روند.

همچنین می توان با عمل جراحی وسعت معده (و همچنین میزان مصرف غذا) را محدود نمود. طول روده را هم می توان با عمل جراحی به منظور کاهش میزان جذب از سطح روده کم کرد. البته این کاهش طول روده آثار و عواقب خاص خود را به دنبال خواهد داشت.

جدال بر سر مسئله چاقی

این موضوع که کدام رژیم غذایی را می توان به عنوان یک رژیم غذایی ایده آل به منظور جلوگیری و درمان چاقی مطرح نمود، همواره موضوع بحث بسیاری از متخصصین بوده است. البته شواهد علمی در مورد رژیم های غذایی بسیار متناقضند.
اکثر متخصصین در این نکته با هم اتفاق نظر دارند که به منظور غلبه بر چاقی، باید بین میزان فعالیت و میزان مصرف توازن برقرار باشد. با انجام آزمایشات مختلف، محققین به این نتیجه رسیده اند که بر خلاف تصور عموم، مصرف چربی هیچ رابطه ای با چاقی ندارد. تا هر زمان که میزان فعالیت شما با میزان مصرف غذایتان در توازن باشد، اضافه وزن پیدا نمی کنید و این مسئله هیچ ربطی به میزان مصرف چربی در رژیم غذایی تان ندارد.

بحث و جدل های دیگر بر سر مفهوم چاقی وجود دارد. برخی منتقدان ابراز می کنند افرادی که فعالیت جسمی زیادی انجام می دهند نسبت به افرادی که بی تحرکند، بدون در نظر گرفتن وزن بدنشان، سالم ترند. این منتقدان سعی دارند تا با بهبود رژیم های غذایی و کارخانجات تولید دارو و همچنین بهره بردن از بخش هایی از حرفه پزشکی، دیدگاهی ارائه دهند که سلامتی را با لاغر بودن مرتبط می داند. این افراد تنها لاغری و داشتن هیکل باریک را دلیل سلامتی به شمار می آورند که البته رسیدن به این وضعیت بدنی، برای بسیاری از افراد، فوق العاده دشوار می باشد.


لیست کل یادداشت های این وبلاگ