سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
چهارشنبه 87 تیر 5 , ساعت 11:0 صبح

  

ثروتمندترین اروپایی‌ها
 

رتبه: یک


نام: اینگوار کامپارد و خانواده
دارایی خالص: 31 میلیارد دلار
شهروندی: سوئد
کامپارد در دوران نوجوانی با دوچرخه‌اش کبریت، ماهی، قلم، کارت کریسمس و چیزهای دیگر می‌فروخت.
او در سال 1947 شروع به فروش مبلمان کرد. شرکت او، آیکیا که عرضه‌کننده مبلمان با طراحی‌های ساده و مقرون به صرفه است، اکنون یکی از محبوب‌ترین خرده‌فروشی‌های جهان است. هم‌اکنون آیکیا در 40 کشور جهان فروشگاه دارد. از سالزایر فلوریدا در آمریکا گرفته تا گوآنگ‌ژو در چین. کامپارد به مانند لوازمی که در فروشگاه‌هایش عرضه می‌شود، به هیچ‌وجه تجملاتی نیست. او از پوشیدن کت و شلوار اجتناب می‌ورزد. بلیت پروازهایش را اکونومی می‌گیرد و از رستوران‌های گران‌قیمت غذا نمی‌گیرد. اما گفته شده است که تجملات زندگی او به کراوات‌های زیبا و خاویارها ماهی‌های سوئد محدود می‌شود. او می‌گوید اغلب وسایل خانه‌اش از محصولات آیکیا است. در ماه مه گذشته او به‌خاطر خدماتش به جامعه جایزه اقتصادی جهان را از دانشگاه کیل دریافت کرد.

 

 

رتبه: دو


نام: اولگ دریپاسکا
دارایی خالص: 28 میلیارد
دلار شهروندی: روسیه
این معامله‌گر فلزات توانست از جنگ‌های کانگستری صنعت آلومینیوم در زمان اتحاد جماهیر شوروی سابق جان سالم به در ببرد. شرکت او به نام بیسیک المنت، هم‌اکنون صاحب شرکت آلومینیوم روسیه (یونایتد روسال) است. به علاوه خودروسازی GAZ، هواپیماسازی ایویاکور و شرکت بیمه اینگوستراخ را نیز تحت تملک دارد. در سال 2006 شرکت‌های روسال، سوآل و گلنکور اینترنشنال از سوئیس دارایی‌های مربوط به آلومینیوم خود را با هم ادغام کردند و نام یونایتد روسال را بر آن نهادند. این شرکت هم‌اکنون بزرگترین تولید‌کننده آلومینیوم جهان است. دریپاسکا که با یکی از خویشاوندان یلتسین ازدواج کرده است، فعالیت‌های یونایتد روسال را در روسیه و خارج از آن گسترش داده است و آن‌را به تولید آلومینیوم در نیجریه و چین کشانده است. او توافق‌نامه‌هایی را برای تولید زغال‌سنگ در قزاقستان امضا کرده و در یک نیروگاه اتمی در شرق روسیه سرمایه‌گذاری کرده است. او سعی دارد بخشی از سهام شرکت بوریلسک نیکل را بخرد.

 

 

رتبه: سه


نام: کارل آلبرخت
 دارایی خالص: 27 میلیارد دلار
شهروندی: آلمان
آلبرخت ثروتمندترین آلمانی است. پس از جنگ جهانی دوم کارل و برادر کوچکش تئو اقدام به توسعه مغازه خواروبار فروشی مادرشان کردند. آنها توانستند این مغازه را به یک سوپر مارکت عظیم به نام آلدی تبدیل کنند. این سوپر مارکت بزرگ امروز بیش از 8000 فروشگاه و 67 میلیارد دلار محصولات قابل عرضه دارد. دو برادر سرانجام مالکیت و مدیریت این فروشگاه عظیم را بین خود تقسیم کردند و آن‌را به بخش شمالی و جنوبی تبدیل کردند. کارل که اکنون بازنشسته شده است، مدیریت بخش سود‌ده‌تر یعنی بخش جنوبی آلدی را در آلمان برعهده گرفت. کارل زندگی خصوصی خود را چندان فاش نساخته است. عموم مردم اطلاعات بسیار کمی درباره او دارند. تنها در بعضی از مطبوعات آمده است که او به پرورش گل‌های ارکیده علاقه‌مند است و ورزش مورد علاقه‌اش نیز گلف است.

 

 

رتبه: چهار


نام: برنارد آرنالت
دارایی خالص: 5/25 میلیارد دلار
شهروندی: فرانسه
آرنالت از شرکت ساخت‌و‌ساز متوسط خانواده‌اش 15 میلیون دلار صرف خرید شرکت کریستین دیور در سال 1985 کرد. از آن زمان به بعد او بزرگترین امپراتوری کالاهای لوکس جهان را به نام لویی ویتون موئه هنسی اداره کرد. از جمله نام‌های تجاری معروف این شرکت دوم پریگنون، فندی و تگ‌هیور است. لویی ویتون که هنوز رهبری آن‌را آرنالت عهده دارد، روزنامه مالی – اقتصادی فرانسه به نام اکو را از گروه پیرسن در ماه دسامبر گذشته خرید. پسر آرنالت به نام آنتوان که 28 سال سن دارد و دخترش دلفین که 32 ساله است در هیات‌مدیره شرکت لویی ویتون مشغول به کارند. به‌علاوه آرنالت یک صندوق سرمایه‌گذاری را با دوست صمیمی‌اش آلبرت فرره که در این فهرست جای دارد، در سال 2006 راه‌اندازی کرد. این صندوق که گروه آرنالت نام دارد، تور تعطیلات فرانسه که یک شرکت مسافرتی است و سهامی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کارفور فرانسه را نیز در اختیار دارد.

 

 

رتبه: پنج


نام: رومن آبراموویچ
دارایی خالص: 5/23 میلیارد دلار
شهروندی: روسیه
آبراموویچ در کودکی یتیم شد. از مقطع پیش‌دانشگاهی ترک تحصیل کرد و سپس در یک سری از معاملات بحث برانگیز نفتی در اوایل دهه 90 میلادی ثروتی به دست آورد. ثروتش در سال 1995 یعنی وقتی که به همراهی بوریس برزوفسکی مالکیت غول نفتی روسیه به نام سیب نفت را با تنها کسری از ارزش بازاری آن به‌دست آوردند، افزایش یافت. در سال 2000 برزوفسکی از روسیه گریخت تا از اتهامات فساد مالی جان سالم به در برد. سهم خود را نیز به آبراموویچ فروخت. در سال‌های 2003 و 2004 آبراموویچ سهام شرکت آلومینیوم روسیه خود را به دوست میلیاردر خود اولگ درپاسگا که رتبه نهم میلیاردرها جهان را دارد، فروخت. در سال 2005 بزگترین دارایی‌اش یعنی 6/72 درصد سهامش در سیب نفت را به غول گاز روسیه یعنی شرکت گاز پروم به مبلغ 13 میلیارد دلار فروخت. در سال 2006 او سهام بزرگترین فولادساز کشور یعنی اورازگروپ را خرید. او باشگاه فوتبال چلسی انگلستان را نیز خریده است.

 

 

رتبه: شش


نام: تئو آلبرخت
دارایی خالص: 23 میلیارد دلار
شهروندی: آلمان
پس از جنگ جهانی دوم، تئو و برادر بزرگترش کارل توانستند مغازه خواروبارفروشی کوچک مادرشان را به یک غول سوپر مارکت‌ها به نام آلدی تبدیل کنند. این سوپر مارکت بزرگ زنجیره‌ای هم‌اکنون بیش از 8000 فروشگاه و 67 میلیارد دلار محصول برای فروش دارد. دو برادر سرانجام مالکیت و مدیریت این فروشگاه را به بخش شمالی و جنوبی تقسیم کردند. تئو هنوز مدیریت زنجیره شمالی سوپر مارکت را که سود کمتر هم به بار می‌دهد، برعهده دارد. او این کار را با کمک دو پسرش انجام می‌دهد در ایالات متحده او صاحب خرده‌فروشی مواد غذایی به نام تریدر جوز و سهامی در شرکت سوپر ولیو است. او پس از آنکه به مدت 17 روز در سال 1971 دزدیده شد، سعی می‌کند از مرکز توجهات دوری کند. در مورد او اطلاعات بسیار کمی در دسترس است. در مورد آن تا این اندازه اطلاعات موجود است که او آدمی صرفه‌جو است و به جمع‌‌آوری مجموعه‌ ماشین‌های تایپ علاقمند است و بازی گلف را بسیار دوست دارد.

 

 

رتبه: هفت


نام: لیلیان بتنکورت
دارایی خالص: 9/22 میلیارد دلار
شهروندی: فرانسه
او دختر موسس شرکت اورئال یعنی اوجین شلر است. او مردی بود که در دوران جنگ رژیم نازی گذشته‌ای پرفراز و نشیب داشته است. با به ارث رسیدن ثروت اوجین شلر، لیلیان ثروتمندترین زن دنیا است و آنرا مدیون سهام با ارزش در این غول شرکت آرایشی یعنی اورئال است. در نوامبر گذشته بتنکورت این زن ثروتمند بیوه شد و همسر 88 ساله‌اش آندره بتنکورت را از دست داد. او تنها به استفاده شخصی از ثروتش مشغول نیست. موسسه بتنکورت شولر او تامین کننده خدمات پزشکی، فرهنگی و انسان‌دوستانه در فرانسه و کشورهای در حال توسعه است. لیلیان بتنکورت بیش از چهار دهه است که کل سهام شرکت اورئال را تحت اداره خود دارد و شریک دیگری ندارد. مردم سراسر جهان بانام تجاری اورئال به خوبی آشنا هستند و روزانه مقادیر زیادی از شامپوها و محصولات بهداشتی دیگر این شرکت در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

رتبه: هشت


نام: الکسی مورداشوف
دارایی خالص: 2/21میلیارد دلار
شهروندی: روسیه
او پسر مادر و پدری است که کارگر کارخانه بوده‌اند. الکسی در اواسط دهه 80 میلادی در رشته اقتصاد در لنینگراد مشغول به تحصیل شد. سپس به عنوان رییس امور مالی یک کارخانه فولادسازی مشغول به کار شد. وقتی مدیرکل کارخانه به او آموزش داد که چگونه سهام کارخانه را بخرد به طوری که کارخانه به دست کسانی خارج از آن مجموعه نیفتد، او توانست بخش اعظم سهام کارخانه را به تنهایی بخرد. او مدیر کل کارخانه شد و آن را تبدیل به یک مجتمع صنعتی کرد که اقدام به خرید بخش خودروسازی، شرکت‌های زغال‌سنگ و شرکت‌های ورزش و حمل‌ونقل کرد. امروز شرکت سورستال او سومین فولادساز بزرگ روسیه است و همچنان به گسترش خود ادامه می‌دهد. در مناقصه‌ای برای گسترش شرکت در سطح جهانی، او توانست شرکت صنایع روژ و تولیدکننده فولاد ایتالیا یعنی نوچینی را هم بخرد، اما در سال 2006 در رقابت برای به دست آوردن غول فولادسازی یعنی شرکت آرسلور به رقیب میلیاردر خود یعنی لاکشمی‌میتال باخت. در اواخر سال 2007 سرمایه‌گذاری در کارخانه‌ای در میسی‌سیپی را آغاز کرد.

 

 

رتبه: نه


نام: میخاییل فریدمن
دارایی خالص: 8/20میلیارد دلار
شهروندی: روسیه فریدمن دوران کودکی خود را در شهر اوکراینی لووف گذراند و در موسسه فولاد و آلیاژ در دهه 80 میلادی تحصیل کرد. او در دهه 90 میلادی به همراه دوستان دانشگاهی خود شرکت آلفاگروپ را تاسیس کرد. آن دوستان فریدمن هم‌اکنون همه میلیاردر هستند و جرمن خان و الکسی کوزمیچف نام دارند. آلفا گروپ هم‌اکنون مجتمع صنعتی بزرگی مشتمل بر فعالیت‌های نفت، خرده‌فروشی، مخابرات و بانکداری است. روابط قوی با کرملین از جمله یکی از زیردستانش که اکنون مشاور سیاسی پوتین است، به فریدمن امکانات بسیاری داده است. در سال 2003 او اقدام به ادغام شرکت نفتی خود به نام تی‌ان‌کی با غول بزرگ نفت انگلیس یعنی بریتیش پترولیوم کرد. هم‌اکنون او بر بخش مخابرات تمرکز کرده است. شرکت مخابراتی او به نام آلتیموگروپ دارایی‌هایی مربوط به بخش مخابرات در اوکراین، ترکیه، روسیه و ازبکستان دارد. در سال 2007 او توانست در رقابتی چندین میلیون دلاری برای خرید سومین شرکت داشته باشد.

 

 

رتبه: ده


نام: ولادیمیر لیسین
دارایی خالص: 3/20میلیارد دلار
شهروندی: روسیه
داستان زندگی لیسین داستان موفقیت است. اولین شغل لیسین مکانیکی در یک معدن زغال‌سنگ بود. پس از گذراندن دوران پیش‌دانشگاهی در صربستان، به عنوان کارگر فولاد مشغول به کار شد. در سال 1991 یعنی زمانی که رییس او به عنوان وزیر متالوژی منصوب شد، لیسین با او به مسکو آمد. در سال 1992 او به همراهی گروهی از معامله‌گران به نام گروه ترنسورلد مشغول شد. آنها صادرات آلومینیوم و فولاد روسیه را تحت سلطه خود داشتند. لیسین مدیریت کارخانجات را بر عهده گرفت و وقتی شرکای آن در سال 2000 از هم جدا شدند، لیسین بخش اعظم سهام شرکت بزرگ فولاد روسیه به نام نوولیپتسک را از آن خود کرد. در اوایل سال 2004 او کنترل حمل‌ونقل محصولات شرکت خود را نیز بر عهده گرفت و این کار را با خرید بندرگاهی در سن‌پترزبورگ انجام داد. به تازگی او این بندرگاه را برای حمل‌ونقل محصولات شرکت دیگر خود در نظر گرفته است.

 

 

رتبه: یازده


نام: آمانچیو اورتگا
دارایی خالص: 2/20میلیارد دلار
شهروندی: اسپانیا
آمانچینو پسر یک کارگر قطار است. او با همراهی همسر سابقش رزالیا مرا اورتگا، شروع به تولید پیراهن و لباس زیرزنانه کرد. آن دو این کار را در اتاق نشیمن منزلشان 45 سال پیش آغاز کردند. کسب و کار او به یکی از موفق‌ترین تولیدکنندگان جهان تبدیل شد و در سال 2006 ارزش سهام بازاری شرکت ایندیتکس او بالغ بر 12میلیارد دلار بود. این گروه هم‌اکنون دارای 3245 فروشگاه در 66 کشور جهان است. اورتگا مدیرکل این گروه است. او به تدریج در بخش وسایل نقلیه، گاز، توریسم، بانکداری و املاک و مستقلات سرمایه‌گذاری کرد و املاکی در مادرید، پاریس، لندن و لیسبون دارد. به علاوه یک هتل مجلل و مجتمع آپارتمانی در میامی. در ضمن او یک پیست پرش با اسب و بخشی از یک لیگ فوتبال را نیز خریده است. دخترش مارتا هم‌اکنون در ایندیتکس کار می‌کند. گفته می‌شود قرار است مارتا سرانجام جای پدر را بگیرد.

 

 

رتبه: دوازده


نام: میخاییل پورخوروف
دارایی خالص: 5/19میلیارد دلار
شهروندی: روسیه
پورخوروف به همراه میلیاردر بعد از خود یعنی ولادیمیر پوتانین، شرکت مالی اینتروس را راه‌اندازی کرد و توانست مشتریان دو بانک دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق را در سال 1992 جذب شرکت خود کند. این گروه منافعی در بخش فلزات، مهندسی، کشاورزی و رسانه دارد. بلافاصله پس از آنکه پورخوروف در ملأ عام دستگیر شد و سپس بدون هیچ اتهامی آزاد شد، در شهر اسکی فرانسه یعنی کورشوا در اوایل سال 2007 او و پوتانین اعلام کردند دارایی‌های خود در اینتروس را تقسیم کردند. پوتانین دارایی‌های پورخوروف در شرکت نوریلسک نیکل که بزرگترین شرکت تولیدکننده نیکل و پالادیوم در جهان است را خرید. پورخوروف نیز سهام شریک خود را در شرکت پولیوس گلد که به عرضه عمومی رسیده است و بزرگترین شرکت معدنی طلای روسیه است، خرید اما این جابه‌جایی‌ها تا اوایل سال 2008 ادامه یافت. میلیاردر بعدی و غول فلزات یعنی اولگ دریپاسکا سعی دارد بخشی از نوریلسک را از پورخوروف بخرد.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ