سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
چهارشنبه 87 تیر 19 , ساعت 9:51 صبح
با اینکه جزو کشورهای غنی جهان نیستیم اما نسل بعد جامعه که در حال حاضر کودک است، ما را جزو چاق‌ترین کشورهای جهان قرار خواهد داد.دکتر ناهید عزالدین افزود: «چاقی در سنین کودکی زمینه را برای استعداد به چاقی در سنین بزرگسالی بیشتر می‌کند».

به نوشته تهران امروز دبیر انجمن علمی تغذیه کودکان گفت: با اینکه جزو کشورهای غنی جهان نیستیم، اما نسل بعد جامعه که در حال حاضر کودک است، ما را جزو چاق‌ترین کشورهای جهان قرار خواهد داد.
به گزارش «تهران امروز» دکتر ناهید عزالدین ضمن اعلام این خبر در نشست خبری همایش سه روزه چاقی شیرخواران، کودکان و نوجوانان افزود: «چاقی در سنین کودکی زمینه را برای استعداد به چاقی در سنین بزرگسالی بیشتر می‌کند و همین مساله است که نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد چرا که در حال حاضر با آمار‌ 60 درصدی چاقی در شهرهای کشورمان و 50 درصدی در روستاها، جزو جوامع چاق در جهان محسوب می‌شویم و با تغذیه نامطلوبی که کودکان ایرانی دارند در آینده با معضل مهمی به نام اضافه‌وزن روبه‌رو خواهیم شد که اکثریت جامعه را در برخواهد گرفت».
مدیرعامل انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر، ضمن اشاره به تبلیغات کمپانی‌های بزرگ در خصوص محاسن شیرخشک گفت: «شیرخشک باعث چاقی کاذب شیرخواره‌ها می‌شود، ولی شیر مادر سرشار از سلول‌های زنده و فعالی است که سلامت و رشد کودک را تضمین می‌کند».
ناهید عزالدین با اشاره به باورهای غلط جامعه به خصوص در میان خانم‌ها که به مادران شیرده منتقل می‌کنند، گفت: «باید در این زمینه فرهنگسازی صورت بگیرد و در هر صورتی شیر مادر بهتر از شیرخشک است و متاسفانه مادران امروزی به دلیل نگرانی از تغییر شکل ظاهری بدنشان، از شیردهی، به فرزندان شیرخواره‌شان خودداری می‌کنند».
در ابتدای این نشست خبری، دکتر غلامرضا خاتمی، رئیس انجمن تغذیه کودکان ضمن هشدار نسبت به افزایش چاقی در کشور، گفت: «در گذشته کمبود وزن و سوءتغذیه داشتیم و امروز اضافه وزن هم به این مشکلات اضافه شده است».
در ادامه دکتر سیاری، متخصص کودکان و عضو انجمن علمی گوارش کودکان با اشاره به اینکه‌ چاقی یک معضل فراگیر جهانی و جزو بیماری‌های مزمن است که از دهه 70 میلادی در سطح دنیا شناخته شده، گفت: «چاقی، عوارض و پیامدهای ناگواری در کودکی و بزرگسالی به دنبال دارد که از میان آنها می‌توان به افزایش مرگ زودرس اشاره کرد».
در ادامه دکتر سیاری افزود: «اما چاقی قابل پیشگیری است که به وسیله آموزش و اصلاح رفتار، می‌توان از آن و پیامدهایش جلوگیری کرد. در حالی که بیش از یک میلیارد و یکصد میلیون نفر در جهان دچار اضافه وزن و چاقی هستند، 312 میلیون نفر کاملاً چاق محسوب می‌شوند».
دکتر علی‌اکبر سیاری با مقایسه میزان چاقی در جهان و کشورمان گفت: «اگر در دنیا حدوداً از هر هشت نفر یک نفر چاق هستند در کشور ما 25 میلیون نفر یعنی از هر سه نفر یک نفر چاق به شمار می‌رود که این، آمار خطرناکی است. نکته جالب در آن است که رقم فوق در جمعیت بالای 20 سال جامعه است و اگر نسل کودک و نوجوان فعلی با همین روند چاق شوند، مشکلات بزرگی انتظار ما را می‌کشند».
عضو انجمن علمی گوارش کودکان گفت: «از یک طرف 32 میلیون ایرانی غذای بیش از حد مورد نیازشان می‌خورند و از طرف دیگر
15 میلیون نفر غذای کافی دریافت نمی‌کنند که ناشی از فقر است».
دکتر سیاری در ادامه به عوارض شناخته شده چاقی اشاره کرد و گفت: «فشار خون بالا یکی از این عارضه‌هاست که 10 درصد جمعیت بالای 15 سال کشور مبتلا به آن هستند. وقتی به جمعیت بالای 40 سال می‌رسیم، میزان فشار خون به 30 درصد می‌رسد و سالانه یکصد هزار نفر از ایرانی‌ها به علت سکته قلبی فوت می‌کنند که عادات بد غذایی و چاقی یکی از ریشه‌های اصلی آن است».
در پایان این نشست دکتر غلامرضا خاتمی به عنوان رئیس هیات مدیره انجمن تغذیه کودکان و برگزارکننده همایش سالانه این انجمن با موضوع «چاقی شیرخواران، کودکان و نوجوانان» در خصوص زمان و مکان برگزاری همایش گفت: «این همایش در سه روز از 12 تا 14 تیرماه در محل انستیتو تحقیقات تغذیه کشور برگزار می‌شود و برای پزشکان دارای امتیاز بازآموزی است. هدف اصلی ما از برگزاری چنین همایشی، آن است که بتوانیم با تاکید بر اهمیت تغذیه و تحرک مناسب از افزایش وزن در کودکان و نوجوانان جلوگیری کنیم».

لیست کل یادداشت های این وبلاگ